måndag 17 januari 2011

Köp inte allt som finns

Jag läste ett mycket intressant tips idag. En sak som faktiskt aldrig slagit mig men som är ganska självklar när man tänker på det. Jag har ett antal varor som jag alltid letar efter på AH för att hitta till bra priser. Jag brukar då köpa upp precis allt som finns av respektive vara om dess pris befinner sig under den 'threshold' (maxgräns) som jag satt upp. Det jag inte insett är att om jag först köper upp allting upp till ett visst pris och det kommer en farmare och ska lägga upp fler varor så kommer han att lägga sig straxt under det pris på de varor som är kvar. Alltså antagligen över min maxgräns. Detta får då till följd att priserna gradvis tvingas uppåt eller att det tar rätt lång tid innan varorna på nytt går att köpa nedanför min maxgräns. Tipset var kort och koncist - Lämna några stackar till ett lågt pris så kommer farmarna lägga sig straxt under detta. Det finns ju visserligen en risk att någon annan köper de stackar med varor du just lämnat kvar men enligt tipslämnaren är det en risk som ändå kommer löna sig i längden. Detta ska jag testa så snart jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar